Den 7. mai kl. 14.00 spiller Welhavens kvartett i Gyldenpris Kunsthall (adresse: Lien 79, Bergen). Merk tid og sted, og velkommen til et program med Haydn og Mozart.
I wienerklassisismen gjennomgikk musikken en rivende utvikling. Joseph Haydn (1732–1809) foredlet strykekvartetten fra underholdningsmusikk til tonekunst av høyeste kvalitet. Han skrev 68 verk innen sjangeren, og særlig hans opus 20 gjorde at han fikk kallenavnet «kvartettens far».
Haydns Strykekvartett i f-moll, op. 20 nr. 5, er fra 1772. Den stormfulle førstesatsen strutter av melankoli og angst. Menuetten er også mørk, men med en lysere, folkemusikkinspirert triodel. Tredjesatsen er sanglig, mens fjerdesatsen viser tilbake til barokken, med en fuge der tema er hentet fra Händels oratorium Messias.
I 1785 fullførte Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791) sin Strykekvartett i C-dur nr. 19, KV 465. Den har fått kallenavnet «Dissonanskvartetten». Mozart er her tydelig Haydn-inspirert; han satte «kvartettens far» høyt og dediserte en samling med seks kvartetter til ham. C-dur-kvartetten åpner med en mørk og diffus adagio som vandrer gjennom toneartene, før
han munner ut i en solfylt allegro-del. Andresatsen er en sanglig andante, fulgt av en menuett. I finalesatsen boltrer førstefiolinen seg med et fyrverkeri av virtuositet.
Selv om bare 13 år skiller de to verkene, får vi på denne konserten i Gyldenpris Kunsthall høre hvilken rivende utvikling kvartettformen hadde gjennomgått på denne korte tiden.